Våre undersøkelser

Gastroskopi

Gastroskopi benyttes hos pasienter med symptomer som gi mistanke om sykdom i øvre del av fordøyelsekskananalen.  Det er en undersøkelse av spiserør, magesekk og tolvfingertarm. Undersøkelsen foretas med et gastroskop, en tynn bevegelig slange som overfører bilder til en videoskjerm. Gastroskopet føres inn gjennom munnen og ned i spiserør, magesekk og tolvfingertarm.  Under undersøkelsen kan man også ta prøver av mage- og tarmslimhinnen. Før undersøkelsen skal man faste fra midnatt dagen før. Se fullstendig innkallingsbrev her:

Koloskopi

Koloskopi benyttes hos pasienter med symptomer som gir mistanke om sykdom i tarmsystemet, eller at man har økt forekomst av tarmkreft i familien. Det er en undersøkelse av tykktarm og endetarm og man kan også undersøke overgangen mellom tynntarm og tykktarm. Koloskopi brukes også i behandlingsmessige grep, f.eks. fjerning av polypper for å forebygge fremtidig tarmkreft. Ved undersøkelsen føres en myk bøyelig slange opp gjennom tykktarmen via endetarmsåpningen. Med et kamera i tuppen av slangen overføres bildene til en skjerm der man kan se tarmens slimhinne og om nødvendig ta vevsprøver og fjerne polypper.

Det er veldig viktig at tarmen er godt tømt og at man er godt forberedt, så les dette grundig:

Sigmoideoskopi

Dette er en tilsvarende undersøkelse som koloskopi, men her undersøkes kun den nederste delen av tykktarmen, dvs. den S-formede nedre delen av tykktarmen – sigmoideum – og endetarmen. Det er viktig at tarmen er tømt før du kommer til undersøkelsen. Vi benytter vanligvis samme tømmingsregime som for koloskopi – se forberedelse under. Noen ganger holder det med en enklere tømming – klyxtømming, og da får du spesielt beskjed om dette.